Columns schrijven voor journalisten

Wat is het doel van columns schrijven voor journalisten?

Doel van een schrijver en ook dat  van een columnist is gelezen en gehoord worden. Een onderwerp kiezen dat aansluit bij de actualiteit of er soms haaks op staat. Niet schrijven met de handrem erop. Doordringen tot de kern. Woorden kiezen die verrassend zijn. Met zinnen die landen en die zich als cliffhangers in de hersens van de lezers nestelen.  

 

Columnist bij METRO, vanaf de start in 1999 tot 2002.

Tijdens vier bijeenkomsten gaan we  in op:

1. Hoe kom je aan een actueel onderwerp en welke facetten lenen zich om uit te vergroten of te verkleinen?
2. Welke opbouwvormen zijn er voor een column en welke openingszin kies je daarbij?
3. Hoe kies je de zinnen en de woorden die het beste bij het onderwerp passen?
4. Welk effect wil je bereiken en hoe krijg je dat voor elkaar?

Tussen de bijeenkomsten in, stuur je eigen columns in bij de stappen (1-4)  in die van feedback worden voorzien.

Je docent en coach  is Piet Kaashoek. Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde, Algemene Taalwetenschap (UvA) en was 40 jaar verbonden als taaldocent op Fontys Hogeschool Journalistiek (Tilburg) en auteur van  meer dan 30 titels op het gebied van Nederlands, taal, datajournalistiek en  diverse  boeken. Vier jaar verbonden als columnist van dagblad Metro.

Wie deelneemt begint met het insturen van een actueel thema voorafgaande  aan de  bijeenkomsten.

Per bijeenkomst ben je gemiddeld 5 uur kwijt, met voorbereiding, bijeenkomsten volgen, werk insturen en feedback verwerken. Samen zo’n 20 uur tijdens de cursusduur. In de planning houden we rekening met tussenperiodes van twee weken.
Aan het einde de cursus krijg je een certificaat.

De coaching  kost € 435,–  Wie gebruik wil maken van persoonlijke, niet-groepsgebonden, begeleiding, betaalt een meerprijs. Samen met de docent maak je nadere afspraken en kun je in je eigen tempo aan het werk. 

© Copyright 2021 Bureaucontext.nl